Øya bak jernteppet

30.12.2023

Winfried K. Dallmann: Øya bak jernteppet. En fortelling fra et delt Berlin. Eget forlag, 2023. 13,5x21,5 cm, soft cover, 172 sider, 6 kart. ISBN: 978-82-692023-2-8 (norsk oversettelse)

Kan kjøpes hos forfatteren: grizzly.wkd[AT]gmail.com
Pris: NOK 148.- + porto (NOK 64.- porto/innpakning ved forsendelse innenfor Norge)

Denne boken handler mest om tiden under den kalde krigen, noe om tiden før og noe om tiden etter. Men den er på ingen måte en analyse av denne tiden, og den er heller ikke en fullstendig oversikt, verken objektiv eller subjektiv. Det finnes allerede et stort antall slike. Den er snarere beretningen om en gutt som vokste opp med hendelsene i Vest-Berlin som bakteppe – hva han så og hørte og hvordan han ser på det i dag, et halvt århundre senere, når han skuer tilbake. Denne gutten var meg.

Jeg ble født i 1956. Et av de første minnene fra min barndom som har prentet seg inn i hukommelsen, var da foreldrene mine en tidlig morgen for 60 år siden sa at nå kunne vi ikke lenger besøke farfar og farmor. Jeg ble redd og trodde det nesten ikke. "Og hva med mormor og morfar?" spurte jeg vantro. "Nei, dessverre ikke dem heller," sa min mor med trist stemme. Det må ha vært 13. august 1961.

De bodde alle i øst. Vi bodde i vest. Plutselig sto Muren mellom oss.

I dag er det en merkelig følelse å vite at du har vært der det ble skrevet historie. Du merker det knapt når det skjer. I ettertid sniker det seg sakte inn i bevisstheten. Plutselig går det opp for deg: "Jøss! Der og da var du tilstede?!"


Innhold

FORORD

HVOR VI KOM FRA – Kort familiehistorie
BARN UNDER KRIGEN – Krigstid
SOM FUGL FØNIKS OPP AV ASKEN – Etterkrigstid og gjenoppbygging 
BERLINMUREN – De tidlige sekstiårene 
BEATLES OG MÅNELANDING – De sene sekstiårene 
STJERNER, LÅTER OG FESTER – De tidlige syttiårene 
STUDIEÅRENE – De sene syttiårene (til 1981) 
UTLANDSTID OG MURENS FALL – Åttiårene 

ETTERORD 

Takk 
Kart 


© 2021 W.K. Dallmann
Drevet av Webnode
Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang